Kodeks Moralny rodziny Chen
WU DE (Cnoty wojownika)
Kodeks rodziny Chen jest przewodnikiem zasad postępowania dla praktykujacych taijiquan wg rodzinnego przekazu. Zasady wude (cnoty wojownika) zawsze były wysoko cenione i praktykowane w rodzinie Chen. Postępowanie w zgodzie z tymi zasadami kształtuje pozytywe cechy charakteru. Daje też mocną moralną i psychiczną podstawę, do zachowania spokojnego umysłu, godności i stabilności.
Jest ważnym aspektem w praktyce "taiji yang shen gong" - taiji sztuka doskonalenia życia
12 głównych cech, które powinniśmy kształtować
- duan - godność, dostojeństwo
- jing - szacunek
- zheng - szczerość, prostolinijność
- ren - uprzejmość, życzliwość
- gong - prawość
- yi - sprawiedliwość, praworządność
- hao - szlachetność, otwartość
- yong - odwaga
- zhong - lojalność
- xin - oddanie, wiara
- cheng- sumienność, zaangażowanie
- de - moralność, etyka
12 zakazów - cech i działań niegodnych
- Xie - szkodliwe dla zadrowia, negatywne w celach i metodach praktyki
- Fan - kontakty ze złymi ludźmi i działaniami
- Huai - popełnianie przestępstw kryminalnych
- Diao - niegodziwość, łajdactwo
- Hua - podstępność, przebiegłość
- She - pożądanie luksusu, marnotrastwo
- Zha - popełnianie oszustw
- Feng - gwałtowność w mowie i działaniu
- Bei - niska moralność, degeneracja
- Jian - hipokryzja, brak honoru, zdrada
- Kuang - arogancja i bezmyślny upór
- E - występność, zdeprawowanie, złe intencje w działaniach
20 wskazówek i ostrzeżeń
- Nie dyskredytuj umiejętności innych ludzi
- Nie obawiaj sie silnych i nie poniżaj słabych
- Miej odwagę przeciwstawić się złu
- Nie popełniaj czynów zabronionych prawem
- Nie poszukuj piękna i pustej estetyki w praktyce taijiquan
- Nie bądź porywczy, impulsywny
- Nie popisuj się swoimi umiejętnościami na ulicy
- Nie przystępuj ani nie twórz band i ulicznych gangów
- Nie pożądaj komfortu
- Nie bądź próżny i zarozumiały
- Nie konfrontuj się z porywczymi ludźmi
- Nie prezentuj swoich możliwości ignorantom
- Nie schlebiaj bogaczom i nie poniżaj biedaków
- Nie nabywaj cennych rzeczy zdobytych niegodnie
- Nie ulegaj zmysłowym pożądaniom
- Nie unikaj spłaty swoich długów
- Nie działaj na szkodę publiczną ani osób prywatnych
- Nie pożądaj wysokich stanowisk dla wysokiej pensji
- Nie popełniaj okrywającej cię wstydem, zdrady
- Nie marnuj czasu, który możesz poświęcić na praktykę
Dwie maksymy przyświecające praktyce taijiquan
"Dobrzy ludzie praktykują taijiquan, rozwijają umiejętności i moralne cnoty 'wude' (cnoty wojownika) dla zdrowego ciała, spokojnego umysłu i pożytku dla społeczeństwa. To jest podstawowym celem sztuki Taiji Rodziny Chen. (Sztuki Doskonalenia Życia)"
-----------------------------------------------------------------------------------------
" Źli ludzie, zdobywają siłę i umiejetność walki ze złą intencją, aby poniżać innych i plądrować ich mienie, co jest zdecydowanie potępiane przez zasady taiji rodziny Chen."
------------------------------------------------------------------------------------------
Uwagi dotyczące praktyki taijiquan
Trudno jest praktykować taijiquan bez rozwijania poczucia szacunku. Brak szacunku prowadzi do arogancji i nieuprzejmośći wobec Nauczycieli i przyjaciół, oraz niechlujstwa i niedbałości w stosunku do swego ciała. Jak można praktykować Taiji bez respektu w sercu?
Nie powinniśmy być porywczy i zapalczywi praktykując taijiquan. Porywczość zawsze prowadzi do kłopotów. Unikajmy jej zarówno w działaniu jak i w słowach, rozwijając Konfucjańska uprzejmość i dobre maniery. Zewnętrzna porywczość zawsze przynosi stratę wewnątrz nas.
Unikajmy próżności i zarozumialstwa w praktyce taijiquan, ponieważ prowadzi to do nieuniknionej klęski.
Stare powiedzenie mówi " istnieją niebiosa ponad niebiosami i są mistrzowie nad mistrzami"
Ktoś kto jest skromny i ma pokorę, może nauczyć się wiele od innych skłonnych podzielić się swoją wiedzą, jeśli tylko ma otwarty umysł.
Powinniśmy z wielką uważnością zgłębiać tajniki taijiquan. W przypadku, gdy nie uchwycimy istoty praktyki, stracimy okazję głębszego rozumienie postaw i ruchu, poprzestając na powierzchowności.
Szczególną uwagę powinniśmy skupić na prowadzeniu 'chansi', połączonym ruchu ciała prowadzonym z centrum. W przeciwnym wypadku prowadzi to do nieefektywnych przemian rozdzielenia ruchu i utraty jedności będącej podstawą osiągania Taihe (wielkiej harmonii ciała i umysłu)
Dobrze jest pogłębiać swoja wiedzę o teorii będącej podstawą Taijiquan. Czytaj ksiażki i opracowania. Łatwiej jest praktykować, gdy mamy głębszą wiedzę na ten temat.